نشانه برادرى ، وفادارى در سختى و آسايش است اَلإخاءُ الوَفاءُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخاءِ بحارالأنوار ، ج 75 ، ص 114 |
|
از آن حضرت سؤال شد : زهد چيست ؟ فرمود : رغبت به تقوي و بي رغبتي به دنيا قيلَ لَهُ - عَلَيهِ السَّلام - مَا الزُّهد ؟ قالَ : اَلرَّغبَةَ فِي التَّقوي وَالزّهادَةَ فِي الدُّنيا ي (تحف العقول،ص 227) |
|
چون شخص پيروز در طلب مکوش، و چون انسان تسليم شده به قَدَر اعتماد مکن [بلکه با تلاش پيگير و اعتماد و توکل به خداوند، کار کن]. لا تُجاهِدِ الطَّلَبَ جِهادَ الغالِبِ وَ لا تَتَّکل عَلَى القَدَرِ إِتَّکالَ المُستَسلَمِ. (تحف العقول ، ص 236 ) |
|
هر كس خدا را بندگى كند، خداوند همه چيز را بنده او گرداند مَن عَبَدَ اللّهَ عَبَّدَ اللّهُ لَهُ كُلَّ شَىءٍ تنبيه الخواهر و نزهة النواظر ، ج 2 ، ص 108 |
|
انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتي وعده ميدهد زير بار مسؤوليت ميرود ،و تا به وعدهاش عمل نکند رها نخواهد شد . المسؤول حر حتي يعد ، ومسترق المسؤول حتي ينجز. (بحار الانوار،ج78،ص113) |
|
خيري که هيچ شري در آن نيست ، شکر بر نعمت و صبر بر مصيبت ناگوار است . الخير الذي لا شر فيه ، الشکر مع النعمة والصبر علي النازلة . (تحف العقول ، ص 237) |
|
تعجب ميکنم از کسانيکه در غذاي جسم خود فکر ميکنند ولي در امور معنوي و غذاي جان خويش تفکر نميکنند. عجبت لمن يتفکر في مأکوله کيف لا يتفکر في معقوله (بحار الانوار،ج1،ص218) |
|
خردمند به کسى که از او نصيحت مى خواهد، خيانت نمى کند. لايغش العاقل من استنصحه (تحف العقول ص ???) |
|
هرگاه مستحبّات به واجبات زيان رساند [و مانع انجام دادن فرايض شود]، آنها را ترک کنيد إذا أضَرَّتِ النَّوافِلُ بِالفَريضَةِ فَارفَضوها (تحف العقول، ص 236) |
|
نه پاکدامنى، روزى را از انسان دور مى کند و نه حرص، روزى زياد مى آورد؛ چون روزى قسمت شده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان مى شود. لَيسَتِ العِفَّةُ بِدافِعَةٍ رِزقاً وَ لَا الحِرصُ بِجالِبٍ فَضلاً فَاِنَّ الرِّزقَ مَقسومٌ وَ استِعمالُ الحِرصِ استِعمالُ المَآثِمِ؛ (تحف العقول، ص 234) |
|
هر روزه داري هنگام افطار يک دعاي اجابت شده دارد . پس در اولين لقمه افطار بگو: به نام خدا ، اي خدايي که آمرزش تو فراگير و وسيع است ، مرا ببخش |