به ديدن يکديگر رويد تا يکديگر را دوست داشته باشيد و دست يکديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد. تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا (بحارالانوار،ج78،ص 347) |
|
هيچ بنده اى حقيقت ايمانش را کامل نمى کند مگر اين که در او سه خصلت باشد: دين شناسى ، تدبر نيکو در زندگى ، و شکيبايى در مصيبتها و بلاها. لا يستَکمِلُ عَبدٌ حقيقةَ الايمانِ حَتَّى تَکونَ فيهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّينِ وَحُسنُ التَّقديرِ فِى المَعيشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزايا. (بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1 ) |
|
آن کسى که نفسش را محاسبه کند ، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند ، زيان ديده است. مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ وَمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر (بحار الأنوار، ج 78، ص 352، باب 26، ح 9) |
|
هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد ، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود مَن رَضى عن الله تعالى بالقَليل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَليل مِنَ العَمل (بحـارالانـوار،ج 78،ص 357) |
|
هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نمايد خداوند در روز قيامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد مَـن فـرّج عن مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه يـَوم القيمة (اصول کافى، ج 3، ص 268) |
|
اگر مردم زيباييهاي سخنان ما را ميشناختند ، بيشک از ما پيروي ميکردند. إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا. معاني الأخبار، ص 180 |
|
هر کس ماه رمضان يک آيه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اينست که درماههاى ديگر تمام قرآن را بخواند. من قرا فى شهر رمضان اية من کتاب الله کان کمن ختم القران فى غيره من الشهور. (بحار الانوار ج93، ص346) |
|
بخيل را آسايشى نيست و حسود راخوشى و لذتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروت و مردانگى نيست ليـس لبخيل راحه, و لا لحسـود لذه و لا لملـوك وفـاء ولا لكذوب مــروه تحف العقول,ص 450 |
|
يارىِ تو به ناتوان ، از بهترينِ صدقه هاست عَونُكَ لِلضَّعيفِ مِن أفضَلِ الصَّدَقَةِ تحف العقول ، ص 446 |
|
دوست هركس عقل او, و دشمنش جهل اوست صديق كل امرء عقله و عدوه جهله همان, ص 443 |
|
سخاوتمند از خوراك مردم بخورد تا مردم از خوراكش بخورند ، و بخيل از خوراك مردم نخورَد تا از خوراكش نخورند. اَلسَّخِيُّ يَأكُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِيَأكُلوا مِن طَعامِهِ وَالبَخيلُ لايَأكُلُ مِن طَعامِالنّاسِ لِئَّلّا يَأكُلُوا مِن طَعامِهِ الكافى، ج 4، ص 41 |
|
مردم دو گونهاند: يابندهاى كه [به يافتهاش] بسنده نمىكند و جويندهاى كه نمىيابد. اَلنّاسُ ضَربانِ: بالِغٌ لا يَكتَفِي و طالِبٌ لا يَجِدُِ بحارالأنوار، ج 75، ص 349 |
|
حجّ آرام بخش دلها است الحَجُّ تَسكينُ القلُوبِ الأمالى ، طوسى ، ص 296 |
|
روز غدير در آسمان مشهورتر از زمين است. انَّ يوم الغدير في السَماءِ اشهرُ منه في الارض (مصباح المجتهد،ص 737) |
|
زيارت قبر پدرم ، موسى بن جعفرعليه السلام ، مانند زيارت قبر حسينعليه السلام است . زيارَةُ قَبرِ أبي مِثلُ زِيارَةِ قَبِر الحُسَينِ كامل الزيارات ، ص 499 |
|
هر كس به اندكْ روزى خرسند است ، اندك كردارى از او پذيرفته شود مَن رَضِيَ بِالقَليلِ مِنَ الرِّزقِ قُبِلَ مِنهُ اليَسيرُ مِنَ العَمَلِ الكافى ، ج 2، ص 138 |
|
دوست هرکسي عقل اوست و دشمن هر کس ناداني اوست. صديقُ کلُّ امري عَقلُهُ و عَدُوُّهُ جَهلُهَ (جهاد النفس، ح82) |
|
مبادا اعمال نيک را به اتکاى دوستى آل محمد(ص) رها کنيد، مبادا دوستى آل محمد(ص) را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ کدام از ايـن دو ، به تنهايى پذيرفته نمى شود لاتدعوا العمـل الصالـح و الاجتهاد فى العبادة اتکالا على حب آل محمد (ص) و لا تدعوا حب آل محمـد(ص) لامرهـم اتکـالا علـى العبـادة فـانـه لايقـبل احـدهـمـا دون الاخر. ( بحارالانوار،ج78،ص348) |
|
حد توکل چيست؟ حضرت فرمودند: اينکه با وجود خدا از هيچ کس نترسي ما حد التَّوکل؟ فقال لي : اَن لا تَخافَ معَ اللهِ اَحَداً (جهاد النفس،ح 292) |
|
عبادت به زياد بودن نماز و روزه نيست، بلکه تفکر نمودن در کار خداي عزوجل است لَيسَ العِبادَةُ کَثرَةَ الصَّلاةِ وَ الصَّوم إنَّما العِبادَةُ التَّفَکُرُ فِي أمر اللهِ عَزَّوَجَلَّ (جهاد با نفس، ح 54 ) |
|
از ما نيست آن که دنياى خود را براى دينش و دين خود را براى دنيايش ترک گويد. ليس منّا مَن ترک دنياه لدينه و دينه لدنياه (بحارالانوار،ج??،ص???) |
|
رحمت خدا بر بندهاى را كه امر ما را زنده كند... دانشهاى ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد. اگر مردم زيبايىهاى سخنان ما را مىدانستند، از ما پيروى مىكردند رَحِمَ اللّهُ عَبدا اَحيا اَمرَنا ... يَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ يُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا معانى الأخبار ، ص 180، ح 1 |
|
به بسياري نماز و روزه و زيادي حجّ و احسان و زمزمهشان در شب منگريد بلکه به راستي سخن و امانت داريشان بنگريد لاتنظروا إلي کثرة صلاتهم و صومهم و کثرة الحجّ و المعروف و طنطنتهم بالليل و لکن انظروا إلي صدق الحديث و أداء الأمانة. (عيون اخبار الرضا2،ص51) |
|
نيکوترين مردم از نظر ايمان، خوش خلقترين و با لطفترين آنها نسبت به اهل خويش است أحسن الناس إيماناً أحسنهم خلقاً و ألطفهم باَهله، و اَنا اَلطفکم باَهلى (عيون اخبار الرضا2، 38) |
|
ايمان يک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا يک درجه بالاتر از ايمان است و به فـرزنـد آدم چيزى بـالاتـر از يقيـن داده نشده است. ان الايمان افضل من الاسلام بدرجة, والتقـوى افضـل مـن الايمان بدرجة و لم يعط بنوآدم افضل من اليقين. (تحف العقول، ص445) |
|
مردم به انجام روزه امر شدهاند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچارگى آخرت را بيابند. انما امروا بالصوم لكى يعرفوا الم الجوع و العطش فيستدلوا على فقر الاخر وسائل الشيعه،ج4،ص4 |
|
گمان نيکو به خداوند داشته باش زيرا خداوند عز و جل مي فرمايد: من در نزد گمان بنده ام حاضرم پس بنده ام جز گمان خير به من نداشته باش. اَحسِنِ الظَّنَّ بِالله فاِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَل يَقولُ : اَنَا عِندَ ظَنِّ عَبدي بِي فَلا يَظُنَّ بي الّا خَيراً. (جهاد با نفس، ح 147) |
|
از پدر بزرگوارش روايت فرمود که: اميرالمومنين فرموده اند : بوسيله ي استغفار خود را خوشبو کنيد ، مبادا بوي بد گناهان شما را رسوا کند. عَن اَبَائه عَن اَميرالمومنينَ اَنه قالَ : تَعَطَّروا بِالاِستِغفارِ لَاتَفضَحَنَّکُم رَوائِحُ الذُّنوبِ. (جهاد با نفس، ح 790) |
|
تواضع آن است که آنچه را که دوست مي داري مردم به تو عطا کنند، تو به مردم عطا کني. التَّواضُعُ أن تُعطِيَ النّاسَ مَا تُحِبُّ أََََن تُعطاهُ. (جهاد با نفس، ح 289) |
|
بهترين مال انسان، اندوختههاي صدقه است خَيرُ مالِ المَرءِ ذَخائِرُ الصَّدَقَةِي (تنبيه الخواطر، ج2، ص182) |
|
بهترين مال آن است که آبرو با آن محفوظ ماند أفضَلُ المَالِ مَا وُقِيَ بِهِ العِرضُي (بحار الأنوار، ج78، ص352) |